1. Wat is Contract Management?
Contract management is het managen van contracten gemaakt met klanten, leveranciers, etc. Contract management bevat het uitvoeren, beheren, monitoren en evalueren van de voorwaarden met als doel dat de betrokken partijen zich daaraan houden. Het documenteren van de afspraken in een toegankelijk systeem en het managen van de verwachtingen en minimaliseren van de risico’s tijdens de loop van het contract is een belangrijk onderdeel van contractmanagement. De 3 sub gebieden contractbeheer, monitoring en bewaking en evaluatie zijn de belangrijke onderdelen van contract management.
2. Het contract realisatie proces
Opstellen
Het opstellen van een contract wordt veelal tegelijkertijd met de onderhandelingsfase uitgevoerd, omdat er vaak tijdens het voeren van de onderhandelingen al conceptcontracten worden opgesteld. Het is aan te bevelen om eigen templates te gebruiken gezien dit de kwaliteit (eigen voorwaarden als startpunt) en volledigheid te goede komt.
Goedkeuren
Deze fase bevat alle activiteiten binnen het goedkeuringsproces, van het goedkeuren van conceptcontracten tot de feitelijke autorisatie door de budgethouder. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen de beslissing om een contract aan te gaan en de ondertekening van het contract. Hierbij is het van belang dat zowel de interne als de externe procuratie in acht genomen wordt.
Ondertekening
Deze fase bevat het officieel ondertekenen van het contract door beide partijen.
Registreren
Deze processtap bevat de registratie van de feitelijke contractgegevens. Hierbij is het van belang welk doel met de registratie en de ingevoerde gegevens beoogd wordt. Door dit van tevoren goed te specificeren, kan bepaald worden welke contractgegevens er vastgelegd dienen te worden en hoeven er later geen inhaalslagen gepleegd te worden. Tevens speelt de plaats van registratie (centraal of decentraal) een belangrijke rol. Tenslotte is de keuze van de gebruikte methode van registreren van belang; zorg er voor dat het pakket van eisen voor een contractbeheer oplossing zorgvuldig wordt samengesteld (must haves en nice to haves) en ga niet op zoek naar het schaap met de 5 poten (niet over-specificeren dus, resultaat is dat u eindigt met een contractbeheer oplossing welke zeer complex functioneert en/of (meestal beide) erg duur is….. met de wetenschap dat na 1 jaar minder dan 50% van de functionaliteit wordt gebruikt).
Archiveren
De archiveringsfase behelst alle activiteiten om het originele contract fysiek te archiveren (wettelijke norm betreft 7 jaar na verloop van het contract). Ook dit kan centraal of decentraal. Daarnaast kan het contract digitaal gearchiveerd worden door het in te scannen en op te nemen in een eventuele applicatie, een verwijzing in het contractbeheer systeem naar de fysieke archieflocatie is aan te raden. Naast diverse praktische aspecten is het belangrijk om te waarborgen dat de contracten zodanig zijn afgeschermd dat de medewerkers alleen die contracten kunnen raadplegen waartoe zijbevoegd zijn, zorg hierbij wel voor een werkbare opzet van de bevoegdheden, maak alleen gebruik van bevoegdheden (wie heeft wel/geen toegang tot bepaalde contracten) als dit noodzakelijk is